rangka manusia 900 tahun ditemui di bawah pokok besar




SLIGO, Republik Ireland – Satu rangka manusia yang terdiri daripada tulang belakang, kaki dan tengkorak dipercayai berusia 900 tahun ditemui oleh sekumpulan ahli arkeologi di sini baru-baru ini.

Tulang-tulang berkenaan ditemui selepas sebatang pokok birch berusia 215 tahun tumbang ekoran angin kuat yang melanda kawasan berkenaan.

Ahli arkeologi Perkhidmatan Monumen Negara dan Perkhidmatan Arkeologi Sligo-Leitrim (SLAS) berkata, rangka manusia itu dipercayai milik seorang pemuda pada zaman pertengahan yang mati akibat dibunuh dengan kejam antara tahun 1,000 dan 1,200 Masihi.

Kandungan radiokarbon yang terdapat di dalam tulang itu menunjukkan dia berusia antara 17 dan 20 tahun ketika dibunuh pada abad ke-11 atau 12.

“Lelaki yang setinggi 1.80 meter itu dipercayai bekerja sebagai buruh,’’ kata ahli arkeologi, Dr. Marion Dowd yang menyifatkan penemuan itu sebagai sesuatu yang luar biasa.

“Anggota badan rangka itu ditemui di sekitar akar pokok berkenaan, manakala bahagian bawah kaki pula ditemui dalam keadaan baik yang tertanam di dalam tanah,” katanya.


About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI