rakyat kena kencing lagi...kali ini dari gabenor bank negara....betullah ini negara pemimpinnya memang kaki kencing rakyat...!!!

Derma RM2.6 bilion kepada PM bukan dalam bidang kuasa Bank Negara, kata Zeti



betina nie pun tak kurang kaki kencing...!!!

Menyiasat sumbangan derma RM2.6 bilion yang disalurkan dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bukan di bawah bidang kuasa Bank Negara Malaysia (BNM), kata Gabenor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, ketika soalan timbul sama ada bank pusat itu mengesan pemindahan wang pada jumlah yang besar itu.

Zeti enggan terlibat di dalam perdebatan sama ada BNM mengesan atau dimaklumkan mengenai pemindahan wang itu, yang didakwa dibuat seorang penderma dari Timur Tengah.

"(Derma itu) tidak berada di bawah bidang kuasa kami. Bank pusat meneliti sebarang pelanggaran undang-undang yang di bawah bidang kuasa kami. Kami juga membantu agensi lain yang menyiasat pelanggaran undang-undang mereka.

"Tetapi kami tidak boleh mengambil tindakan terhadap mana-mana individu," kata Zeti hari ini ketika ditanya pemberita sama ada BNM menyiasat sumber wang itu dan sama ada pemindahan itu sendiri mencetuskan amaran merah.

Pada 3 Ogos, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengisytiharkan pemindahan dana sebanyak RM2.6 bilion yang masuk ke akaun peribadi Najib di sebuah bank tempatan itu adalah sumbangan derma politik.

SPRM berkata, wang itu bukan dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB) atau syarikat berkaitan dengannya seperti didakwa sebelum ini.

Zeti berkata, di bawah undang-undang itu, bank dikehendaki melaksanakan sendiri sebarang usaha yang wajar dan menentukan sama ada sebarang pemindahan wang itu mencurigakan atau tidak.

Pemindahan yang dicurigai akan dilaporkan kepada BNM.

"Kami dilarang daripada menceroboh masuk sebarang akaun tertentu dan terpulang kepada bank untuk melaporkan kepada kami sama ada mereka mengesan sebarang transaksi yang mencurigakan," Zeti berkata ketika ditanya sama ada BNM beranggapan pemindahan wang sebesar itu mencurigakan.

Ditanya jika ada bank yang membuat laporan ke atas urus niaga yang sebegitu, Zeti berkata: "Kami sedang menyiasat pematuhan institusi kewangan terhadap keperluan ini."




##



kaki kencing jugak betina nie...sia sia jadi gabenor bank negara tetapi tak boleh pantau aktiviti money laundering  atas nama derma sebegini.

Come on lah Zeti, jgn anggap kami semua ni bodoh sgt ... buat apa kau tubuhkan AMLA (anti-money laundring act) iaitu akta pembersihan wang? Kita org biasa klu nak transfer 10k pun kena declare ....

Kita rakyat Msia tau kau Zeti memang kroni Najib dan dpt beberapa tender berjuta RM secara direct nego!

Rakyat kena kencing lagi!

Kalau bukan dalam bidang kuasa BNM, jgnlah ko mintak rakyat isi borang kalau nak transfer lebih daripada RM50,000.

Semua duit dari luar negara anggap la saje bagai kutipan derma.

Buat pe ade BNM... tutup kedai la

Saya dah hilang semua respek pd BNM.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI