rupanya kroni Rosmah ,Jho Low dan PetroSaudi berpakat tipu kerajaan Malaysia AS$1.83 bilion menerusi 1MDB




Mengikut laporan pada asalnya PetroSaudi sepatutnya melaburkan aset bukan tunai sebanyak AS$1.5 bilion bagi menjadikannya usaha sama bernilai AS$2.5 bilion.

Usahasama itu kemudiannya dibatalkan namun 1MDB tidak pernah mendapat semula wang mereka dan hanya mendapat murabahah serta nota hutang.

AS$1.83 bilion yang dilaburkan 1MDB dimasukkan ke pelbagai akaun mereka yang terbabit di bank global di New York, Switzerland, London dan Singapura sementara 1MDB pula sekadar diberikan kertas maya yang tidak bernilai.

Bank berkenaan termasuk JP Morgan, RBS Coutts, Credit Suisse, HSBC dan BSI Bank.

Ini menunjukkan berlaku penipuan dan penggubahan wang haram di peringkat antarabangsa.

Cara 1MDB cuba menutup lubang yang terhasil daripada usahasama dengan PetroSaudi itu dengan membayar yuran penamatan sebanyak AS$2.22 kepada Aabar Investments bagi melupuskan opsyen yang dikeluarkan kepada Aabar.

Katanya, 2 pengarah 1MDB termasuk Bakke Mohd Salleh, meletak jawatan berhubung pembayaran sebanyak AS$700 juta kepada Good Star Limited tanpa izin lembaga pengarah dan mencabuli kelulusan Bank Negara.

Laporan ini mempunyai tanggungjawab awam melaporkan penipuan untuk menipu rakyat Malaysia berbilion ringgit.

Laporan itu adalah yang terakhir berkenaan 1MDB dan  akan menyerahkan apa saja yang ada pada mereka kepada agensi yang menyiasat 1MDB.

Bagaimanakah perkara  ini boleh dianggap konspirasi politik?

Inilah sebab  akhbar The Edge Weekly diberikan surat tunjuk sebab daripada Kementerian Dalam Negeri berkenaan laporan tentang 1MDB yang mana tujuan adalah cubaan menutup mulut  pengkritik dan bukan mendakwa dalang yang menyebabkan 1  mdb  kerugian berbilion ringgit akibat  aktiviti haram  menteri kewangan yang meluluskannya





##





dah lah rakyat ni bodoh diperbodohkan... dah lah kerajaan penipu dia pun kena tipu pulak..tak aman dunia ni menunggu kiamat

Besuk akhbar The Edge  pula  akan disekat kerana membuat laporan yg boleh memudaratkan kerajaan BN  yang mengamalkan rasuah dan pecah amanah berleluasa


Uniknya malaysia....rakyat pelihara kerajaan, bukannya kerajaan pelihara rakyat...selagi umno bn perintah, selagi itu rakyat ditipu tanpa rasa bersalah, inilah akibat memahami hidup hanyalah setakat urusan dunia, tiada kaitan dengan negeri akhirat..

patotlah adik beradik najib kata ayah mereka tidak tinggalkan  sebarang  harta kekayaan ,rupanya ini kerjanya merompak duit rakyat cara begini untuk hidup bermewah mewah ...rupa menabung dari burid   hingga lubang taik rosmah...merompak duit rakyat tak sudah sudah..

dan...patot lah  SPRM pon tak mampu nak siasat anak rosmah  yang memiliki kekayaan  secara silap mata....di mana semua agensi penguatkuasa  bersekongkol dengan rosmah laki bini buat kerja terkutuk ini.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI