kira kira 269 000 tan sampah di buang dalam laut




WASHINGTON – Beberapa penyelidik di sini menganggarkan kira-kira 269,000 tan sampah plastik dibuang ke dalam laut di seluruh dunia.

Berdasarkan data yang dikumpul daripada ekspedisi membabitkan 24 buah kapal dalam tempoh lebih enam tahun lalu, kebanyakan sampah berkenaan terdiri daripada beg plastik, alat mainan, botol, puting, payung, penutup botol, kasut but, baldi dan peralatan menangkap ikan.

“Pembuangan sampah plastik lebih banyak berlaku berbanding yang dianggarkan. Bayangkan, kesemua sampah yang dibuang itu berasaskan plastik.

“Semua itu menjadikan seolah-olah lautan kini menjadi seperti sebuah pasar raya yang terapung,” kata Pengarah Penyelidik Institut 5 Gyres yang berpusat di Los Angeles, Marcus Eriksen.

Sebelum ini, beberapa pakar alam sekitar telah mengeluarkan amaran bahawa pencemaran ekosistem marin boleh membunuh burung laut, mamalia marin dan hidupan lain.

Penemuan kajian mendapati barangan plastik seperti pukat yang dibuang telah membunuh ikan lumba-lumba, penyu dan haiwan lain, malah cebisan plastik turut ditemui di dalam kerongkong serta saluran penghadaman haiwan marin.

Kajian tersebut juga menyatakan kebanyakan objek sampah besar sering terapung di lima gir (kawasan aliran air laut) subtropika dunia iaitu di Lautan Pasifik Selatan dan Pasifik Utara, Lautan Atlantik Selatan dan Atlantik Utara serta Lautan Hindi.


About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI