1,500 tentera tambahan AS untuk di korbankan di Iraq bagi melawan pejuang jihad IS



GAMBAR yang dirakam pada 5 November lalu menunjukkan pejuang Peshmerga yang merupakan pakatan menentang kumpulan militan IS sedang dilatih menggunakan mesingan oleh tentera Britain di sebuah lapangan menembak di Arbil, selatan Iraq.

WASHINGTON – Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama meluluskan penghantaran sebanyak 1,500 anggota tentera ke Iraq untuk membantu kerajaan Baghdad dan puak Kurdis  pengkhianat  menentang kumpulan pejuang  jihad  Negara Islam (IS).

Jumlah itu merupakan penambahan dua kali ganda jumlah tentera AS di negara itu, kata pihak pentadbiran White House semalam.

Seorang pegawai berkata, sebahagian tentera berkenaan merupakan kumpulan penasihat kepada tentera Iraq, manakala sebahagian lagi melatih tentera negara itu.

Sebilangan tentera AS akan dikerah ke barat wilayah Anbar di mana pasukan tentera Iraq terpaksa berundur selepas gagal menyekat kemaraan kumpulan pejuang  IS, kata seorang pegawai pertahanan yang enggan namanya didedahkan .

Menurut pegawai itu lagi, sebahagian daripada pasukan tentera tambahan itu bakal tiba di Iraq dalam beberapa minggu akan datang.

“Strategi kami adalah untuk mengukuhkan pertahanan darat selepas Presiden meluluskan 1,500 penghantaran anggota tentera tambahan untuk latihan ketenteraan selain membantu tentera Iraq serta puak Kurdis,” kata pegawai itu.


About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI