seharum wardah



Mataku sudah mengantuk, mulutku sudah beberapa kali menguap menandakan masa tidurku sudah tiba. Aku segera menuju ke bilik air lantas mengambil wudhuk. Sahabat sebilikku sudah lentok di atas katil, namun mataku tiba-tiba terasa segar kembali selepas terkenang tragedi di stesen bas petang tadi. Sungguh memalukan!!!!.....

apa tidaknya, dalam kekalutan aku menongkah lautan manusia untuk melangkah ke dalam perut bas, tanpa menoleh aku terus mencapai tangan Maimunah yang aku kira berada betul-betul di belakangku. Aku heret tangan Maimunah agar dia tidak ketinggalan di belakang. Aku terus beresak-esak untuk menempatkan diri dalam perut bas. Maklumlah Maimunah seorang gadis lembut tak macam aku, sedikit keras tapi bukan kasar.

Tangan yang aku gapai tadi pegun dan tidak ingin melangkah mengikut langkahku…"cepatlah Munah… bukan kau tak tahu kalau nak bagi orang lain naik dulu nampaknya kita kena berdiri la… tegasku" tangan yang ku pegang seolah-olah kaku tiada respon, walaupun aku beriya-iya menarik dengannya perlahan.

Lantas aku menoleh untuk memastikan Maimunah mengikut apa yang telah aku sarankan agar mempercepatkankan langkahnya. Malu bukan kepalang aku rasakan apabila ku toleh ke belakang rupanya tangan orang lain yang ku pegang. Ah … memang memalukan…akan ku pastikan aku tidak mengulangi perkara yang memalukan itu.

"Wardah…. Aku nak Tanya kau satu soalan, boleh tak?" Tanya Aida .
"Tanyalah kalau aku boleh jawab aku jawab…" sambil tangannya pantas menyelak buku rujukan.

"Apa pandangan engkau tentang cinta… aku ada dengar yang kau ni amat benci berbicara soal ni, tambah-tambah pasal couple…"

"agak mencabar juga pertanyaan kau tu Aida" matannya menatap tajam pada buku rujukan yang tadinya tekun diamati. Barangkali mencari jawapan terbaik menjawab persoalan yang di ajukan buatnya.

"Cinta merupakan satu perasaan yang amat berharga… cinta itu luas skopnya, cinta pada Allah, Rasullullah dan pada makhluk sesama manusia. Tapi ramai manusia menyempitkan skop cinta pada sesama manusia sahaja dan mengabaikan pada cinta Yang Maha Esa.

"aku tahu tu… tapi aku jua manusia ada perasaan untuk disayangi dan menyayangi… apa pandangan kau? Salah kah kalau aku cuba membuka ruang hati ini buat seorang lelaki "
"Aida… Islam tak pernah mematikan fitrah manusia… malah sebagai bukti adanya ikatan perkahwinan sebagai tanda ketulusan sebuah hubungan cinta dan kasih. Tapi yang aku bimbangkan sekarang ramai orang bercinta dah macam suami isteri perlakuannya…memalukan" em kau ni mesti dah ada ni.. kalau tak .. tak kan kau tanya aku soalan macamni kan… siapa lelaki yang malang tu?" gurau Wardah sambil mencubit peha sahabatnya.

"kau jangan ketawakan aku kalau aku cakap aku suka kat sape tau…"
"insyaallah… ha cakaplah, aku dah tak sabar-sabar lagi nak tahu ni"
"Us Aiman…

Assalamualaikum…

Semoga saudara berada dalam rahmat dan limpahan petunjuk dari illahi. Moga kita semua tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman dan bertaqwa serta akan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.
Saudara…

Maaf kiranya warkah ini tidak saudara undang menyinggah mencuri waktu saudara. Maafkan kiranya coretan yang di hadapan nanti akan menguris jua menyakiti hati dan perasaan saudara namun saya percaya saudara kuat untuk menghadapi kenyataan yang harus kita telan ini. Mungkin ada mawar yang lebih memerlukan kumbang seperti saudara agar mawar terus menyuburkan rasa cinta ini pada penciptanya.

Saudara,

Kita hanya mampu merancang tapi tuhan yang menentukan segalanya. Mungkon, kita harus mengorbankan apa yang kita sayang sebagai bukti bahawa cinta teragung adalah milik Allah tuhan sekalian alam.

Secara telusnya saya amat menyenangi saudara tetapi saya terpaksa mengalah apabila seorang mad\'u kita amat mengharapkan kasih dari saudara. Katanya saudaralah insan yang boleh membantunya melalui jalan yang benar.

Saudara,

Kak shuhada juga sudah saya khabarkan tentang hal ini, mereka semua dapat menerima keputusan saya dengan baik. Namun terserahlah kepada saudara untuk membuat keputusan terbaik. Saya tidak ingin memaksa jauh sekali untuk mendesak.

Wardah najihah

Walaupun ada manik jernih mengalir di pipi, namun Wardah nekad membulatkan keputusan untuk meneruskan niatnya itu. Dia tahu, keputusan yang diambilnya itu akan menyebabkan dia terluka, namun untuk sebuah persahabatan jua tanggungjawab sebagai seorang da\'ie dia harus teruskan. Tangannya lembut melipat warkah buat seorang insan yang telah bertahta di hati.

'\'wardah…saya nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih atas nasihat dan tunjuk ajar sehingga saya kembali mengenali islam yang indah ini" jelas Aida dengan penuh kesungguhan.

" Aida… hidayah itu bukan milik kita tapi milik Allah. Saya hanya insan biasa sama juga macam Aida. Itulah pentingnya kita berukhwah… kalau kita lupa… ada sahabat mengingati kita" tangkas tangan Wardah memeluk erat tubuh Aida.

Siapa yang menduga Aida gadis yang agak liar kini sudah bertudung dan berpegang teguh kepada suruhan agama. Apakah lagi yang membahagiakan seorang sahabat apabila melihat seorang teman sebiliknya yang selama ini amat sukar untuk dijinakkan akhirnya mendapat hidayah dari Allah.
" Wardah… saya ada berita gembira untuk disampaikan pada awak…"
"cakaplah… saya pun tumpang gembira kalau awak gembira"

"saya akan jadi isteri orang tak lama lagi" mata Aida penuh keriangan mengkhabarkan hal pernikahannya kepada sahabat baiknya. Namun siapa tahu hati kecil gadis yang telah mengorbankan cintanya.

" tahniah Aida…tentu bakal suami awak bertuah memperisterikan awak…" puji Wardah.

"awak memang baik Wardah… pandai ambil hati saya, saya yakin sesiapa yang akan memiliki awak… dialah orang yang bertuah. Pengetahuan agama pun ada tuan badan pun cantik"

"wah… sejak nak jadi isteri orang ni dah pandai puji-memuji orang ye…" lantas tangan lembut Wardah mencubit peha Aida." Mereka sama-sama ketawa keriangan. Sungguh indah ukhwah yang terpamer antara mereka bukan kerana harta jua paras rupa tapi kasih sayang mereka hanyalah menuntut keredhaan Allah.

"Aku dah cakap pergi universiti pun tak semestinya dapat kerja… contoh dah ada kat depan mata. Cuba abang tengok anak saudara abang tu.." cemuh Mak Piah.
" awak maksudkan anak saudara saya ke? Si Wardah tu ke" Tanya pak Samad meminta kepastian.

"yelah siapa lagi kalau bukan anak saudara kesayangan awak yang selalu awak puji tu. Dah sebulan dah… kerja tak dapat-dapat lagi… dah besar-besar pun masih nak menyusahkan orang tua."

"alah awak ni pun … biasalah orang sekarang ni semuanya terpelajar, nak dapat kerja pun susah. Semuanya kena bersaing… kalau ada rezeki, insyaallah dapatlah dia kerja." Jelas Pak Samad dengan yakin tentang anak saudaranya yang baru sebulan menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Kepujian Usuluddin.

Pak Samad amat menyenangi sikap juga tutur bicara anak gadis adik lelakinya. Selepas ayah Wardah meninggal dunia Pak Samad lah yang mengambil alih tanggungjawab sebagai seorang ayah buat Wardah. Pak Samad terlalu baik buat Wardah, susah senang Pak samad lah yang menjadi teman bicara Wardah. Namun , hubungan kasih sayang antara Wardah dan Pak Samad kurang disenangi oleh isterinya Mak Piah.

"assalamualaikum…. Wah apa yang Wardah fikirkan?" Tanya pak Samad.
"waalaikumussalam…Ayah Mad, terkejut Wardah tau… saja berehat nak tenangkan fikiran" senyum tawar dilemparkan kepada Ayah Mad yang selama ini telah dianggap sebagai ayah sendiri

".Wardah jangan nak tipu Ayah tau, senyuman Wardah pun ayah dah tahu yang wardah ada masalah, ayah dah masak perangai Wardah. Cakaplah Wardah… mana tahu ayah boleh tolong"

" apa masalah Wardah?.... Cakaplah nak , Ayahkan sentiasa sudi mendengar" ayah Mad meminta penjelasan dari gadis yang kelihatan agak bermasalah itu.
"entahlah . Ayah Mad, Wardah rasa dah banyak Wardah susahkan ayah Mad. Dari kecil lagi ayah Mad dan keluarga jaga Wardah…" titisan manik mula memenuhi kelopak mata gadis bertudung litup ini sambil angin menghempas pepohon. Semuanya kelihatan bagai melambai-lambai barangkali mengerti perasaan Wardah.

"Wardah tak pernah susahkan ayah, malah kehadiran wardah dalam keluarga kami dialu- alukan. Bahkan Wardah dah membuktikan bahawa Wardah gadis yang cekal. Ayah bangga ada anak macam wardah." Pak Samad mengusap kepala Wardah dengan penuh kasih sayang.

" Terima kasih ayah" tangan Pak samad dikucupnya"
" ayah tahu yang Wardah nak sambung pelajaran kan? Ayah akan usahakan… lagipun arwah ayah Wardah ada tinggalkan harta untuk Wardah. Jangan bimbang Wardah… ini janji ayah".

Air mata wardah menitis apabila mengenangkan pengorbanan ayah Mad yang pastinya tidak mampu dibalas sampai bila-bila. Kalau tidak kesungguhan dari ayah Mad yang Mendesaknya untuk menyambung pelajaran pasti dia sudah menjadi isteri orang.

"Tuk penghulu ada datang tadi, Semah pun datang sekali" Mak Piah membuka bicara.
"ada apa hal tuk penghulu datang ? awak jemput dia ke? Ataupun dia silap rumah?" Seloroh Pak Samad .

" Dia datang ada hajat la… pak Samad oi…" terang Mak Piah.
" Hajat…?"

"hajatnya … datang nak meminang si Wardah. Kata mereka untuk anaknya si Safuan yang baru habis belajar universiti tu." Penuh bersemangat Mak Piah memberi penjelasan kepada suaminya.

"bertuah betul si Wardah kalau dapat memepersuamikan si Safuan tu… orangnya berpendidikan, elok paras rupanya pulak tu. Macam mana pak Samadnya?
"eh kenapa awak Tanya saya pulak? Tadi awak kata mereka semua datang nak merisik Wardah bukannya saya". Serius muka Pak Samad namun kenyataannya agak kelakar.

"awak asyik nak bergurau saje" Mak Piah kelihatan ingin merajuk.Created by
"Piah … awak kan tahu si Wardah tu masih nak belajar.. takkan awak tak reti-reti nak jawab dengan tuk penghulu yang anak saya masih nak belajar." Tegas jawapan Pak Samad. Mak Piah terus terdiam apabila mendengar jawapan pak Samad yang agak tegas itu.

Bukan saja tuk penghulu yang merisik Wardah malah beberapa keluarga dari kampung sebelah telah cuba menyunting bunga di laman Pak Samad Namun tidak berjaya. Sebenarnya keputusan pak Samad menepati keputusan yang dibuat oleh Wardah. Bagi Wardah, biarlah ilmu digengam dahulu sebelum mengengam cinta manusia. Cinta pada Allah lebih penting dari cinta manusia.

Pengalaman hidup menyebabkan Wardah insan cekal menghadapi ujian dalam kehidupan . kata-kata Pak Samad sering tergiang-giang di telinga Wardah apabila ada luka yang menghiris dada, kata-kata itulah yang menjadi pengubat jiwanya. "kita adalah hambanya.. kita akan diduga diberi bahagia dan diberi petaka.

kadangkala ada bucu yang kita lorek tak sama dengan yang Allah rencanakan. Tapi kita kena yakin kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita."
Bagi Wardah cukuplah dia melihat insan di sekelilingnya bahagia biarpun hatinya yang terluka. Dia rela berkorban untuk orang di sekelilingnya walaupun ia amat menyayanginya. Wardah tak kisah apa kata masyarakat sekeliling, yang penting dia tidak pernah melanggar syariat Allah.

Siapa sangka gadis hitam manis ini mempunyai cita-cita yang cukup besar. Walaupun dilahirkan tanpa ayah dan ibu sejak kecil membuatkan Wardah gadis tabah. Sesekali air matanya menitis mengenangkan nasib dirinya yatim piatu.

Namun, tangisan itu hanyalah pada zaman kanak-kanaknya. Apabila melihat sahabat-sahabat sepermainan ada ayah jua ibu untuk bermanja. Wardah rasa cemburu, namun segalanya adalah suratan takdir. Wardah menerimanya dengan hati yang terbuka dan redha.

"ayah… Wardah ada sesuatu nak cakap dengan ayah… boleh tak?" Wardah meminta kepastian dari ayah Mad.
" ada apa Wardah cakaplah.."

" ayah tahukan apa cita-cita wardahkan?... wardah pernah cakap dengan ayah yang Wardah nak jadi usahawanita yang bejaya. "
"ye… ayah ingat, wardah nak buka pasarayakan" jawad Pak Mad ingat-ingat lupa.

"ni mesti ayah dah lupa… buka pasaraya tu salah satu. Tapi itu bukan langkah pertama.Wardah pernah bagitahu ayah yang wardah nak jadi pengembala, masatu ayah ketawa tapi sebenarnya itulah cita-cita Wardah ayah. Wardah tak main-main."

"betulke… ini pilihan wardah?. Wardah tak kisah dan tak malu untuk menceburkan diri dalam bidang ini." Tanya ayahnya untuk meminta kepastian.

Wardah menganguk tanpa membiarkan ayahnya menunggu lama.
" ayah… walaupun wardah lepasan universiti tapi mengembala bukan kerja keji. Rasul kita pun dulu mengembala kambing. Ayah pun pelihara lembu, ayah cakap arwah ayah Wardah pun dulu pelihara lembu. Jadi rasanya tak salahkan Wardah nak menceburi bidang ini." Bersungguh-sungguh wardah meyakinkan ayahnya.

" Wardah… kenapa dulu Wardah tak ambil bidang yang menjurus kearah bidang pertanian dan perternakan?\'\' Tanya ayahnya. Wardah diam seketika mungkin brfikir untuk mengatur ayat agar boleh menjawab soalan yang diajukan dengan sebaiknya.
" ayah pernah pesan pada wardah dulu, untuk kerja apa-apa pun kita kena ada pengetahuan dan aqidah yang kukuh. Barulah kita tidak mudah goyah apabila di goda oleh kemewahan dunia. Pengetahuan tentang islam amat penting sebab agama kita dah jelaskan kenapa kita dijadikan, apa matlamat hidup kita segala-galanya sudah jelas. Jadi kita tidak akan teraba-raba lagi dalam kehidupan. Kalau
kita meniaga pun bukan semata-mata untuk mengaut keuntungan tetapi membantu umat islam memenuhi keperluan hidup. Betul tak ayah?" panjang lebar wardah mengulangi apa yang pernah dikatakan oleh ayahnya. Pak Samad tersenyum mendengar penjelasan anak saudaranya. Dia tidak sangka anak saudaranya benar-benar berminat untuk menceburkan diri dalam bidang ini.

"baiklah ayah akan tolong setakat yang mampu"
" ha kalau macam tu ayah boleh lah jadi rakan kongsi Wardah ye."
" boleh apa salahnya" jawab ayahnya tanda sokongan.

Pangilan telifon dari sahabatnya Aida pagi tadi menyebabkan Wardah berfikir panjang. Haruskah dia hadir meraikan perkahwinan sahabatnya dengan insan yang telah mecuri hatinya. Tapi suara Aida penuh mengharap agar Wardah hadir di hari bahagianya. Pergi bererti dia melukai hatinya barangkali jua hati Aiman. Namun bagaimana pula dengan persahabatannya dengan Aida, apa kata aida nanti. Wardah keliru…

Mata Wardah sayu memandang baju melayu yang berwarna biru muda. Baju itu adalah hadiah untuk Aiman . lelaki yang pernah dipadankan denganya untuk membina rumah tangga muslim. Namun Wardah redha dengan ketetapan Illahi.

Segalanya sudah tertulis sejak azali. Biarlah baju itu menjadi hadiah buat lelaki itu di hari pernikahan dengan sahabat baiknya. Walaupun sudah berulang kali Wardah berusaha melupakan Aiman namun nama lelaki itu masih terlalu kuat menghuni laman hatinya.

Walaupun pahit itulah kenyataan yang harus ditelan. Mungkin dia dan Aiman bukan ditakdirkan untuk bersama. Walaupun berat untuk kakinya melangkah namun dia harus gagah . menyaksikan pernikahan Aiman dan Aida.

Tanah peninggalan arwah ayahnya seluas 3 hektar telah digunakan sebaiknya untuk merialisasikan impiannya. Kandang lembu dan kambing di bina atas pertolongan ayah Mad dan orang –orang kampung. Bekalan baka kambing dan lembu diperolehi dengan kerjasama dari pejabat haiwan di kampungnya. Wardah juga mendapat tunjuk ajar dan kursus untuk lebih memahami dan mahir dalam bidang ini..

Mereka juga tidak keberatan memberikan bantuan jua sokongan dari pelbagai segi. Khasnya membantu golongan bumuiputera menjalankan kegiatan ini. Kursus –kursus juga dianjurkan kepada pengusaha ladang penternakan lembu dan kambing yang baru berjinak-jinak dalam bidang ini.

Kasih yang suci yang lahir dari hati yang bersih tidak akan mengharapkan balasan cinta dan sayang. Biarlah insan yang disayangi itu terus dipuja walau dia bakal menjadi milik insan lain.

" Aiman aku rela kau dan Aida… walaupun aku amat menyangimu, biarlah hanya tuhan yang tahu isi hatiku. Aku tidak ingin mejadikan cintaku bersyarat biarlah aku terus menyanjungimu kerana aku tidak bisa melupakanmu lagi saat ini" bisak hati Wardah, takkala melangkahkan kaki ke majlis perkahwinan sahabat baiknya dengan bekas kekasihya."

"Ya Allah… kuatkan imanku agar aku sabar menerima dugaanmu ini" mata Wardah kelihatan berkaca.

"wahai hatiku sabarlah sesungguhnya Allah bersama kita"… perasaaan Wardah sedikit tenang selepas itu.

Inilah hari yang dinanti- nanti oleh Aida, namun dalam dadanya pelbagai debaran menerjah ke dasar hatinya. Bagai bermimpi, segalanya berlaku dengan begitu cepat. Pertunangan selama setahun berakhir dengan sebuah ikatan perkahwinan. Doanya pada Allah agar perkahwinan yang bakal dibina sebentar lagi membawa kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Mata Aida masih tercari-cari di mana Wardah, pesanannya kepada Wardah sudah berkali-kali supaya menghadirkan diri ke majlis perkahwinannya di kampungnya sendiri di negeri Jelapang Padi. Jarak Kedah dan kelantan agak jauh dan boleh memakan masa berjam-jam untuk sampai ke kota Alor Star. Namun tidak menjadi halangan kepada wardah walaupun terpaksa melalui perjalanan yang jauh.

"Assalamualaikum.. wardah dah sampai kat depan rumah Aida. Ramai orang la. Takkan tak nak sambut Wardah. Malulah.”
Aida tersenyum memdaca mesej yang dihantar oleh Wardah. Aida menyuruh Saleha adik bongsunya menjemput Wardah di luar rumah. Dia tahu Wardah tidak pernah datang ke rumahnya tentunya dia sedikit segan tambahan lagi ramai orang sedang menunggu ketibaan pengantin lelaki.

Selepas akad nikah di masjid berhampiran rumah Aida pagi tadi pengantin lelaki pulang kembali ke rumah penginapan untuk menukar pakain untuk acara seterusnya. Walaupun Wardah tidak sempat melihat majlis akad nikahnya namun dia gembira Wardah datang juga walaupun terpaksa melalui perjalanan yang jauh.

"ni kak Wardah ke?" saya Saleha adik kak Aida. " Soleha memperkenalkan dirinya tanpa banyak soal.

"ya.." ringkas jawapan Wardah . senyum disedekahkan kepada Soleha sebagai tanda kemesraan.

"pengantin lelaki dah sampai ke?" sambil matanya memerhati sekeliling.
"belum lagi… tapi akad nikah dah selesai pagi tadi. Kenapa akak datang lewat? Akak sesatke?" Tanya Saleha dengan mesra Walaupun baru berkenalan.
"tak lah… akak ada hal sikit kat rumah tadi, sebab tu akak bertolak lewat."

"eh… jomlah kita masuk kak, Kak Aida dah lama tunggu kita, nanti dia tercari-cari kat mana saya sembunyikan sahabat dia yang cantik ni. Gurauan Saleha menyebabkan Wardah tersenyum.

Wardah memerhati dari jauh dua mempelai sedang bersanding di atas katil, majlis yang cukup meriah namun ringkas. Seri di wajah pengantin terserlah ditambah dengan usikan saudara mara dan sahabat handai. Wardah ingin sekali menyertai mereka di dalam bilik pengantin untuk mengucapkan selamat pengantin baru buat sahabatnya namun saudara-maranya tidak putus-putus menyerbu masuk.

Lantas Wardah terpaksa beralah dahulu. Wardah berharap ada ruang untuknya menyusup masuk ke bilik sahabatnya itu. Lama diperhatinya manusia keluar masuk dari bilik pengantin barangkali untuk menangkap gambar sebagai tanda ingatan. Selepas lama menungu wardah cuba memberanikan diri masuk ke bilik bahagia dua pengantin ini.

"Assalamualaikum…"

"waalaikumussalam" beberapa orang yang mendengar salam Wardah menjawab termasuk sepasang pengantin itu.

"Wardah…" lantas mereka berpelukan. Aida tidak sempat bertemu Wardah tadi kerana Aida sedang bersiap untuk majlis persandingan ringkas ini. Aida sangat gembira dengan kehadiran Wardah, insan yang banyak menolongnya dalam banyak hal. Namun Aiman hanya mampu memandang dua sahabat baik itu.
"tahniah Aida dan Aiman moga kekal hingga ke anak cucu"

"insyaallah" jawab Aiman.
"kenapa kau tak masuk dari tadi?" Tanya Aida seolah merajuk.
" ramai sangat la… wardah malas nak berebut bagilah peluang kat saudara mara Aida dulu. Jawab Wardah sopan.

"Wardah datang sorang ke" Aiman akhirnya membuka mulutnya setelah lama mencari soalan yang sesuai.

" Wardah datang sorang aje". Jawab wardah ringkas.
"tulah Wardah… kan Aida dah pesan bawa sekali kekasih Wardah tu. Tak lah bahaya sorang-sorang bawa kereta." Gurau Aida menyebabkan Aiman sedikit tersentak.

Wardah di mata Aiman merupakan seorang gadis yang kental dan bersemangat. Aiman amat mengagumi prinsip Wardah. Ketegasan dalam menjalankan tugas dan amanah tidak melenturkan kelembutannya. Wardah gadis pertama yang telah mencuri hatinya. Satu peristiwa lucu telah menemukan mereka, menyebabkan Aiman tertarik hati untuk mengenali gadis ini.

Tiba-tiba Aiman terkejut apabila seorang gadis memegang tangannya. Aiman terpaku tanpa kata maklumlah dia tidak pernah memegang dan dipegang tangan mana-mana gadis.

Tangan Aiman ditarik-tarik namun dia masih statik di situ. Gadis itu berpaling ke arahnya sepantas kilat gadis itu melepaskan tangannya dan menyusup masuk ke dalam perut bas. Apabila Aiman mengingati peristiwa itu semakin dia ingin mengenali . Walaupun sebenarnya hatinya bagai digeletek apabila mengenangkan peristiwa itu.

Puteri

Lembutmu telah menawan hatiku,
Sopanmu telah meranapkan egoku,
Tuturmu telah penyejuk jiwaku,

Puteri

Kau puteri kental,
Tabah menongkah cabaran
Sabar di uji tuhan,

Puteri

Ingin sekali aku menyunting dirimu,
Menjadikan kau pemaisuri hatiku,
Penawar dikala diri diracuni nafsu duniawi,
Kaulah penawar hati penghibur di kala sunyi,
Kaulah puteri idaman hati.

"Wardah kau tidur kat sini ye" pinta Aida.

Maaf lah Aida, Wardah dah janji dengan sepupu Wardah nak singgah rumah dia. Lain kali lah… nanti Wardah datang lagi." Tolak Wardah dengan lembut sambil tersenyum.

Siapalah yang sanggup melihat kekasih hatinya diambil orang, bersanding di atas pelamin bersama sahabat sendiri. Namun siapalah Wardah untuk menghalang takdir yang telah ditetapkan oleh Ilahi. Sebelum wardah mengambil apa-apa keputusan Wardah sentiasa menyerahkan pada Allah agar menganugerahkan yang terbaik untuknya di dunia dan akhirat. Dalam solat istikharahnya Wardah berdoa pada tuhan agar memberi kepadanya pilihan yang terbaik.

Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaanMu yang besar. Engkau maha berkuasa dan aku hanyalah hamba yang dha\'if. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambamu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.

Ya Allah, jika hal ini dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku dan agamaku, baik bagi kehidupanku sekarang dan masa akan datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berikanlah aku berkat daripadanya.

Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini akan membawa bencana bagiku dan agamaku, dan membawa akibat dalam kehidupanku, baik sekarang ataupun masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya engkau Maha Berkuasa atas sesuatu.

Wardah seorang diri di pertengahan jalan. Ada dua persimpangan yang harus dipilihnya. Namun dia agak cemas kerana dia tidak tahu jalan mana yang harus dilalui. Dalam suasana cemas itu, datang seorang lelaki tersenyum manis padanya membuatkan hati Wardah tertanya-tanya siapakah gerangan lelaki itu..
Ya Allah, aku bermimpi rupanya. Siapkah lelaki di dalam mimpinya itu…

Wardah tersenyum memerhati gelagat anak kambing ternakannya yang melompat-lompat keriangan bermanja dengan ibunya. Bergurau –gurau senda menyodok-nyodok perut ibunya barangkali mahu menyusu. Wardah puas memerhati lembu-lembu peliharaannya yang sihat dan berisi. Maklumlah rumput di ladangnya sangat subur menghijau.

Dua tahun berkecimpung dalam bidang penternakan memberikan wardah pengalaman berharga.bukan sedikat manusia yang memandang hina pekerjaan yang dipilih malah telinganya sudah menjadi lali dengan umpat keji manusia sekeliling. Namun bagi wardah selangkah tapak di atur dalam bidang penternakan ini dia tidak akan berundur… biarkan apa yang masyarakat ingin katakan padanya yang penting dia tidak pernah mengangu kebahagiaan orang lain.

Dia ingin membina hidupnya menyulam rialiti impian yang selama ini hanya dalam khayalan. Mana mungkin dia akan mengalah dengan sedikit dugaan ini. Wardah bersyukur dengan apa yang ada sekarang, dia bahagia dengan hidupnya walaupun hari-harinya bersama kambing dan lembu namun dia tidak kisah kerana itulah pilihanya.

"bagi Wardah kejayaan bermula dengan usaha yang bersungguh-sungguhah, bulatkan tekad kuatkan azam agar kita tidak mudah goyah dan berubah arah apabila di uji. Betul tak ayah Mad?"

"betul tu Wardah… buktikan apa yang kita lakukan bukannya suatu angan-angan kosong tapi satu kenyataan yang akan kita rialisasikan. Ayah bangga dengan kesungguhan dan ketabahan Wardah. Jarang wanita macam Wardah tau…"

"tengoklah dulu anak siapa… Wardahkan anak Samad, kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi… kan ayah Mad" jawab Wardah sambil tersengih menampakkan gigi.
" Wardah perasan tak mak kamu tu.. dia dah semakin dapat manerima yang kamu jadi pengembala. Ayah nampak mak kamu semakin gembira dan dapat menerima pilihan wardah."

"Alhamdulillah…itu semua nikmat yang Allah kurniakan pada keluarga kita. Kalau hidup tidak ada cabaran tak ada manisnya kan ayah..? hanya orang yang menghadapinya akan merasa indahnya dugaan yang menjadikan kita hamba yang tawakal dan menyerahkan diri kita kepada Allah sepenuhnya."

" betul ustazah Wardah"… jawab pak samad ringkas.

"ayah…." Pantas tangan Wardah mencubit ayahnya.

Memang aku akui hidup ini perlukan cinta. Namun kita jangan keliru bahawa cinta manakah yang harus kita utamakan. Kadang-kadang ada orang menjadi hamba cinta manusia. Hanyut bersama arus tak berarah tenggelam didunia fantasi yang indah di luar tapi racun yang memusnahkan bangsa. Biarlah cinta itu datang bersama kesetian dan kecintaan yang sejati yang pastinya cinta datang dari Illahi.

Adam,

Semalam aku bermimpi lagi,
Kau datang membawa sekuntum mawar,
Harumnya semerbak,
Lantas kau hulurkan padaku,

Adam,

Aku keliru,
Adakah harus aku sambut keikhlasanmu,
Atau aku abaikan,
Tanpa kata untuk aku ucapkan,

Adam,

Biarlah hati ini ku kunci,
Walau kekadang hatiku mendesak,
Untuk aku membuka ruang,
Buat kau seorang lelaki,

Adam,

Saat ini biarlah hati ini aku kunci,
Agar tak bisa di tembusi,
Oleh cinta seorang lelaki,
Biar ku cari cinta Illahi,
Agar aku bisa mencari rialiti,

Adam,

Andai kita ada jodoh,
Insyaallah saat bahagia itu akan menjelma,
Membawa kita ke gerbang bahagia,
Namun andai kita tiada jodoh,
kita serahkan pada yang maha Esa,
moga akhirnya kita berbahagia,
mendapat cinta Illahi dan manusia

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI