peguam negara buat kerja peguam barua bela najib haramjadah

Peguam negara dakwa Bank Negara tak minta penjelasan mengenai pemindahan 1MDB



peguam negara jadi peguam BARUA....bela pencuri 1 malaysia  laki bini

Jabatan Peguam Negara  menjelaskan keputusannya untuk membersihkan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang membuat pengisytiharan tidak tepat berkaitan dengan pelaburan di luar negara, menyatakan Bank Negara Malaysia (BNM) tidak mendapatkan maklumat yang cukup dari firma tersebut untuk menunjukkan ia melanggar undang-undang.

Begitu juga, BNM tidak mengarahkan Deutsche Bank Malaysia Bhd menasihati 1MDB untuk kembali kepada bank pusat itu bagi mengkaji semula kebenaran yang diberikan untuk pengiriman wang itu, kata Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali.

Bercakap pada sidang akhbar di pejabatnya di Putrajaya hari ini, peguam negara berkata ini jelas menunjukkan tidak ada maklumat lanjut yang diminta oleh Bank Negara pada masa tersebut.

"1MDB, dengan cara yang sah, memberikan maklumat yang diperlukan bagi maksud pengiriman wang," katanya.

Apandi merujuk kepada tiga kebenaran yang diperoleh oleh 1MDB daripada BNM untuk membuat kiriman wang pada September 29, 2009, 6 September 2010 dan 20 Mei 2011.

Bank Negara tidak mengambil lebih 3 hari untuk memberikan keizinan tersebut dalam ketiga-tiga keadaan, katanya, membaca satu kenyataan media.

Katanya, borang berkaitan bagi tujuan kiriman wang dalam kes ini tidak memerlukan pemohon menyatakan nombor akaun bank dan benefisiari.

Setakat pengetahuan 1MDB, ia hanya perlu mengisi borang berkaitan dan bertindak balas kepada pertanyaan yang dibuat bank pusat itu.

"Jika Bank Negara tidak meminta maklumat tertentu atau khusus, bagaimana 1MDB dipersalahkan kerana ia sudah mengisi borang seperti yang diperlukan dan memberi maklum balas kepada pertanyaan yang dibuat," kata Apandi.

Beliau berkata, pegawai 1MDB ketika dalam proses mendapatkan kebenaran itu, mematuhi arahan yang diberikan, dan oleh itu, kelulusan bank pusat diberikan.

Apandi berkata, melainkan sekiranya boleh ditunjukkan yang pegawai itu sengaja atau secara melulu memberikan maklumat palsu dalam butiran tersebut, mereka tidak melakukan sebarang kesalahan di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang.

"Memandangkan tidak ada keperluan, tindakan pegawai 1MDB tidak memasukkan maklumat itu bukan satu kesalahan di bawah Akta Kawalan Pertukaran.

"Ia juga menyatakan, borang ECM berkaitan, iaitu 09A dan 06B, tidak memerlukan pemohon memberikan nama-nama pemilik benefisiari, atau nombor akaun bank penerima, atau cara bagaimana dana itu akan disalurkan."

Beliau berkata apabila 1MDB meminta Deutsche Bank membuat kiriman wang ke satu akaun lain, bank itu meminta penjelasan daripada Bank Negara.

Bank pusat itu kemudiannya memberitahu Deutsche Bank yang kiriman wang itu adalah keputusan perniagaan dan ia tidak menyimpang dari tujuan asalnya, kata Apandi.

Bank pusat itu tidak membuat sebarang pertanyaan lanjut pada masa tersebut, katanya.

"Dalam hubungan ini dan hakikat yang tidak ada bukti baru disediakan, kami tidak melihat keperluan untuk mengkaji semula (keputusan kami)," kata Apandi, yang enggan menjawab sebarang soalan daripada media.

Khamis lalu, Apandi mengumumkan keputusan Jabatan Peguam Negara untuk tidak mengambil tindakan lanjut terhadap 1MDB berkaitan tindakannya membuat pendedahan tidak tepat bagi mendapatkan kebenaran pelaburan.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat walaupun bank pusat membuat rayuan untuk semakan semula, kerana tidak wujud sebarang bukti tambahan.

Keesokan harinya, Bank Negara mendedahkan, ia membatalkan 3 kebenaran yang diberikan kepada 1MDB antara 2009 dan 2011 kerana membuat pengisytiharan yang tidak tepat.

Pengumuman Apandi minggu lepas menerima kritikan, dengan pengkritik utama 1MDB, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menuduh peguam negara kini berkelakuan seperti seorang hakim.






##



betol tu tukar jenis binatang apa pun peguam negara  akan jadi barua dan hakim yang membela si pengkhianat dan perosak rakyat negara ini .

dari guni 4 tahil  sampai la si ependik...2 x 5...bela barua...

bangau oh bangau...serupa ajer...semuanya bermatian matian nak bela najib haramjadah...jaga perut...takut senasib dengan muhyiddin yang di pecat dari jawatan TPM.

Sebagai ketua hakim jalankan tugas dengan ikhlas Dan bukan nak tolong menolong 1mdb Semata mata.. Begitu jelas apa AG ini nak buat..

Sepatutnya kes diselesaikan dalam mahkamah tapi Peguam Negara merangkap hakim luar mahkamah telah memutuskan bahawa "Memandangkan tidak ada keperluan, tindakan pegawai 1MDB tidak memasukkan maklumat itu bukan satu kesalahan di bawah Akta Kawalan Pertukaran.

Memang berbaloi Najib lantik peguam negara baru......selamat..

Semua nya jadi gundik kepada rosmah betina puaka...bila gadai maruah demi perut sanggup menjual maruah diri jadi pencacai penjilat najis najis dan rosmah betina puaka...

Apa nak jadi pada negara bila peguam negara sendiri berpihak kepada pencuri nombor satu negara.. Daa terang lagi bersuluh pun nak tegakkan benang basah. Ingat2 laa...usia pun daa lanjut, terkedu menjawab kat sana nanti.




About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI