adakah kes ini ada kaitan dengan skandal najib mengelapkan wang 1 mdb berbillion ringgit melalui akaun ambank...?



Anak  Hussain Ahmad Najadi   bertugas di moscow




TEMUBUAL EKSKLUSIF

BapaKu Mati Kerana Buat  Laporan Rasuah Di AmBank



Hussain Ahmad Najadi - ditembak dengan kejam pada 29 JULAI 2013


Selepas berhari  hari  tenggelam dalam  spekulasi, anak pengasas AmBank Hussain Ahmad Najadi akhirnya secara terbuka mengesahkan beliau percaya bapanya telah dibunuh kerana kebimbangan tentang  berlakunya  rasuah  di bank  berkenaan di bawah kendaliannya.

Najadi telah ditembak mati   dengan kejam di tempat letak kereta KL pada 29 Julai 2013, sehari selepas dia membuat laporan polis mengenai perkara itu.

Pascal Najadi, yang kini tinggal di Moscow, mendedahkan  petang kelmarin mengesahkan keyakinannya sendiri bahawa ini adalah motif pembunuhan itu.

"Saya bersedia mengesahkan perkara kes itu. Tiada  perkara  yang  tidak  masuk akal "

Najadi berkata lagi . "Ini adalah satu pelaksanaan, dan bukan  pembunuhan  semata mata .

Kisah pergi  kuil itu tidak  membantu  menambahkan cerita  . Dia tiada kaitan dengan kuil. Mengapa anda tergamak  membunuh seseorang demi  menutupi penyelewengan  itu? "Tambah Najadi, merujuk kepada pertikaian perancangan yang sepatutnya didedahkan pada masa itu sebagai sebab  kematian bapanya.

Ayah saya bercakap tentang ini bila  kali terakhir saya berjumpa dengannya

Najadi mengatakan dia melarikan diri  dari Malaysia buat kali terakhir pada 8 Mac 2014, iaitu hari yang sama juga kebetulan kehilangan Jet MH 370. Dia tidak lagi menganggap dirinya atau keluarganya selamat  berada di Malaysia ..

Pada ketika itu dia sempat  melihat ayahnya itu empat hari sebelum ayahnya meninggal dunia dan bahawa Hussain telah bercakap mengenai isu itu yang telah merisaukannya:

"Saya berlepas ke Moscow, sekitar 25 Julai 2013 untuk menghadiri atas  urusan perniagaan saya. Sehari sebelum itu kami telah  makan tengah hari bersama  keluarga di Restoran Ciao, di Kelab Golf Selangor, betul-betul di tengah-tengah KL.

Ayah saya kemudian bercakap tentang rasuah besar-besaran. Beliau juga berkata bahawa mereka [orang yang berkuasa] telah gagal dalam plot mendapatkan sokongan rakyat  dalam erti kata bahawa mereka secara cuai serta melulu telah  membelakangi  rakyat  sendiri   dengan meraih berbilion-bilion ringgit daripada pembinaan, minyak dan gas  termasuk pertahanan & pengangkutan.Kata ayah saya lagi mereka  ini  tidak memikirkan walaupun  satu saat sekalipon akan nasib  generasi akan datang.

"Ayah saya seorang yang jujur, tidak  rasuah. Beliau, ibu saya dan saya adalah sama. Jika kita melihat aktiviti jenayah kita mungkin akan melaporkannya dengan segera mengikut saluran  yang betul"

Walau bagaimanapun, Pascal Najadi mengatakan bahawa dia tidak pernah diberitahu  bapanya  ada membuat laporan polis. Beliau percaya bahawa ia akan menjadi lebih berkemungkinan bahawa beliau akan melaporkan kebimbangan   berkenaan kepada pegawai tertingginya:

"Itu bukan gayanya , kerana dia tahu ianya  merupakan   hukuman dalam senyap   di Malaysia jika buat  laporan polis ... Saya percaya bahawa dia akan pergi kepada pengawal selia kanannya yang kemudian  mengarahkan melaporkan penemuan yang melibatkan kehilangan sejumlah besar  wang".

Najadi juga mengatakan bapanya baru-baru ini telah bercakap tentang bagaimana beliau telah menolak tawaran untuk terlibat dalam amalan rasuah yang di tawarkan kepadanya oleh wakil-wakil dari UMNO:

"Dia memberitahu saya dengan bangga  bahawa dia menghantar beberapa orang berkaitan kerajaan untuk bersama sama  dengan mereka  mencapai impian  . Mereka tawarkan ayah saya menjadi orang tengah  dalam urusan pembahagian  tanah yang sangat besar di KLCC.

Ayah saya pada  makan tengah hari itu  berkata, beliau memberitahu mereka  bahawa dia tidak akan melakukan apa-apa yang berkaitan  dengan rasuah dan lain-lain

Anda tahu  dia  orang yang  sangat lantang . Ini  mungkin adalah musuh terbesar beliau,  berkata dalam menegak  kebenaran ..

Mengapa tiada siasatan?

Pascal Najadi mengatakan bahawa syak wasangka terhadap  perlindungan terancang  telah diperkukuhkan dengan  dakwaan  kegagalan  penuh polis malaysia untuk mengejar  dan menangkap pelaku serangan atau untuk menyiasat apa yang berlaku.




Hussain Najadi dengan Tun Dr Mahathir Mohammad - pegawai bank  yang telah bekerja dengan orang  yang  mentadbir Malaysia selama beberapa dekad

Terutamanya  kegagalan untuk memberitahu keluarga  beliau  atau untuk menyoalnya tentang apa bukti yang dia ada  yang mungkin  berkaitan dengan pembunuhan bapanya.

Beliau menerima hanya satu panggilan daripada seorang pegawai polis junior  berkenaan  dengan kematian  bapanya itu  , yang hampir tidak bercakap lansung  dalam  bahasa Inggeris.

Selepas itu keluarganya tidak menerima komunikasi lanjut, katanya.

Pembunuh dalam kes itu akhirnya ditangkap dan lelaki yang telah mengupah beliau sebanyak RM20,000 untuk menjalankan pembunuhan berkenaan telah di ketahui. Walau bagaimanapun, Najadi mengatakan tidak ada bukti Polis Malaysia membuat apa-apa usaha untuk menangkap lelaki itu, yang dikesan di Australia dan dipercayai  ada hubungan  dengan orang  orang berprofil tinggi  dalam kerajaan Malaysia

"Pihak  berkuasa  Malaysia tidak pernah mengejar dan menangkap  suspek berkenaan  dan di percayai kes berkenaan di gugurkan. Saya tidak mempunyai  sebarang penjelasan  berkenaan pembunuhan ini kecuali   berkaitan  dengan rasuah di bank dan dalang yang berkenaan  telah berjaya melepaskan diri dan melarikan diri melalui Sydney. Malah pihak berkuasa Malaysia tidak membuat sebarang   tindakan susulan melalui Interpol.

Lelaki berkenaan  adalah rakyat Malaysia, beliau menaiki penerbangan ke Sydney walaupun dia adalah seorang suspek  utama . Pihak berkuasa Australia mengekori dalang ini  hingga ke Shanghai, tetapi pihak  berkuasa Malaysia  lansung  tidak pernah  cuba mengejar dan menangkap dia "

Pasaran antarabangsa  akhirnya menghukum UMNO

Pascal Najadi, yang juga seorang ahli kewangan antarabangsa, mengatakan bahawa beliau percaya bahawa pada akhirnya pasaran antarabangsa,  akan hilang kepercayaan kepada  Malaysia, oleh kerana apa yang  di percayai  adalah pengurusan  yang cuai dan rasuah yang berleluasa.

"Nilai  ringgit menjunam dan komuniti pelaburan telah mula menyedari bahawa kerajaan ini tidak serius  menanggani "

Najadi berkata  bahawa apa-apa kesedaran yang akan membawa  pukulan  maut kepada rejim yang memerintah  adalah  akibat  telalu bergantung kepada pinjaman dan kepercayaan dari pasaran kewangan:

"Pasaran Global mula mengadili Malaysia - sebagai negara gagal", dakwa beliau

 "Najib dan UMNO mesti jelas tentang akibat  kesilapan yang lalu tanpa apa-apa pendakwaan di Malaysia  setiap hari . Pasaran Global adalah pihak  yang  akan hari demi hari  menghukum  kerajaan Malaysia yang tidak serius "

"Ringgit telah mula tenggelam  dan hanyut  tidak hairanlah, setiap kali membuat silap , kerana mereka adalah penunjuk kegagalan Di mana keselamatan dan di manakah keadilan? Mereka tidak bebas. Pasaran semua mempunyai satu persamaan, mereka tidak mengampuni dan mudah  tertipu dengan sepenuh hati. Bank Negara tidak mempunyai rizab untuk menanggani  ringgit menjunam "
.
Beliau merujuk kepada berita bahawa berbilion-bilion dolar bon Malaysia kini turun nilainya  oleh pelabur berkenaan yang semakin  hilang keyakinan terhadap Najib Razak.

Di mana pihak berkuasa telah tidak cuba untuk membawa keadilan, beliau percaya ia akan mencari jalan lain.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI