PDI-P Indonesia vs UMNO ....parti paling korup.....serupa dan..serumpun....kah kah kah....!!!!

di indonesia....



Jakarta: Rancangan kerajaan untuk memperkenalkan peraturan meringankan hukuman penjara dilalui pesalah rasuah dilihat sebagai satu cara untuk melindungi ahli Parti Demokrasi Indonesia (PDI-P) daripada tindakan undang-undang memandangkan parti pemerintah itu mempunyai paling ramai anggota disabitkan untuk rasuah sejak sedekad lalu.

Alvon Kurnia Palma dari Institut Yayasan Bantuan Guaman Indonesia memetik kajian mengenai indeks persepsi rasuah parti politik oleh kumpulan pemantau Suruhanjaya Penghapusan Rasuah (KPK) mendedahkan ahli politik PDI-P paling banyak terbabit dalam skandal seumpama itu antara 2004 dan 2014.

Organisasi itu menjalankan kajian berdasarkan data disediakan beberapa pertubuhan antirasuah termasuk KPK, Indonesia Corruption Watch dan Transparency International Indonesia.
Menurut kajian itu, ahli politik dari parti terbabit berada di tempat pertama dengan 157 kes, manakala Parti Golkar di tempat kedua dengan 113 kes diikuti Parti Demokratik (47).

“Ini penemuan menarik dan mungkin ada kaitan dengan perancangan yang meragukan. Kami juga mengesyaki perancangan ini mempunyai agenda politik,” kata Alvon yang juga peguam bekas timbalan ketua KPK, Bambang Widjajanto, kelmarin.

Menteri undang-undang dan Hak Asasi Manusia, Yasonna H Laoly baru-baru ini membangkitkan rancangan untuk menyemak semula peraturan kerajaan pada 2012 yang mengenakan syarat ketat bagi meringankan hukuman dilalui bagi jenayah termasuk dadah, rasuah dan keganasan.
Namun, katanya, pesalah rasuah sewajarnya dibenarkan pengurangan seumpama itu.

Abraham Todo Napitupulu dari Institut Pembaharuan Keadilan Jenayah menasihati Yasonna supaya menggugurkan rancangan itu, sebaliknya menjalankan kajian menyeluruh mengenai kesan pelaksanaan peraturan itu.

Yasonna bagaimanapun membalas kritikan itu dengan menegaskan pelan itu bertujuan menambah baik sistem undang-undang




di malingsia....bukti UMNO parti rasuah.....!!!















About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI