mesin ATM mengeluarkan air di pakistan




Di Pakistan masalah membekalkan air bersih pada jumlah yang sepatutnya adalah masalah yang sudah berdekad lamanya. Jutaan penduduk masih tidak mendapat bekalan air paip terus ke dalam tempat kediaman akibat kekurangan infrastruktur. Oleh itu paip air komuniti digunakan oleh mereka untuk mendapatkan sumber air setiap hari. Seperti di Malaysia masalah pembaziran masih berlaku. Oleh sebab itu mesin “ATM” yang mengeluarkan air dicipta.

Sebanyak 20 mesin ATM air bertapis dari sumber bawah tanah ini akan dibina untuk kegunaan lebih 17000 penduduk. Sistem penapisan menggunakan kuasa solar sepenuhnya. Setiap keluarga akan menerima kad khas yang menghadkan penggunaan 30 liter air sehari. Dengan adanya “kredit air” pembaziran diharap dapat dihentikan.

Dengan pemberian kad khas, pihak berkuasa tempatan akan mempunyai data lebih tepat penggunaan air setiap kawasan. Ini dapat membantu perancangan infrastruktur air dan kiosk ATM air lain di masa hadapan. Buat masa ini sistem ATM air ini diperkenalkan di tiga daerah di Punjab. Tiga kawasan ini dipilih kerana mempunyai masalah bekalan air bersih paling kritikal di seluruh Pakistan. Hanya 13% dari 98 Juta penduduk Punjab mempunyai akses kepada bekalan air paip di rumah.

Mesin ATM mengeluarkan air mungkin kedengaran seperti sebuah idea gila. Tetapi tahukah anda dalam masa 30 tahun nilai setitik air akan menjadi lebih berharga dari setitik minyak. Letusan populasi dunia, pengurangan kawasan tadahan air, pencemaran dan cuaca dunia yang semakin huru hara akan membuatkan air bersih menjadi sumber semula jadi paling berharga tamadun manusia.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI