Isu pembelian tanah Tabung Haji diputar belit kata laki PM Rosmah....siapa yang putar belit...? Jelasnya engkau yang membelit...inilah padah banyak makan nasi kangkang bini ...sampai jadi bodoh piang di perintah bini...!!!



kantoi menipu...sumpah laknat pun tak guna...tak kenal altantuya tak pe...tapi jangan kata tak kenal 1 mdb dan jho low...!!!

Datuk Seri Najib Razak hari ini menafikan pembelian tanah 1Malaysia Development Bhd (1MDB) oleh Lembaga Tabung Haji pada harga RM188.5 juta ialah satu tindakan menyelamat atau “bailout”, mengatakan isu itu diputar belit bagi memperlihatkan seolah-olah Tabung Haji menggunakan wang pendeposit untuk menyelamatkan 1MDB daripada masalah kewangan.

Perdana menteri dan menteri kewangan itu berkata, beliau menasihatkan Tabung Haji menjual tanah seluas 0.64 hektar itu bagi mengelakkan kontroversi urusan pembelian tanah itu dipanjangkan.

"Kami tidak mahu kontroversi ini dipanjangkan kerana ia akan mengambil banyak tenaga kami dari segi memberi tumpuan terhadap beberapa daripada program-program besar yang kami cadang untuk laksanakan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kota Belud di Sabah.

Menurut Bernama, Najib berkata demikian ketika diminta mengulas pengumuman Tabung Haji yang ia akan menjual semula tanah yang dibeli daripada 1MDB itu.

Beliau juga berkata, menjual tanah itu kepada sektor swasta ialah satu urusan komersial yang baik, membolehkan Tabung Haji mengaut untung beberapa juta ringgit dalam tempoh masa yang singkat.

"Jadi, ia bukan langkah menyelamatkan (1MDB). Tiada syarikat akan membeli sesuatu projek jika syarikat itu akan rugi," kata Najib yang sedang mengadakan lawatan dua hari ke Sabah.

Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata semalam, Tabung Haji memutuskan menjual tanah yang dibelinya di Tun Razak Exchange (TRX) itu, selepas menerima tiga tawaran daripada pembeli yang berminat.

Saiz dana Tabung Haji dikatakan berjumlah kira-kira RM45.7 bilion tahun lepas dan portfolio aset semasanya terbahagi kepada 40% untuk ekuiti, 30% pendapatan tetap dan 20% hartanah.

Bahagian hartanahnya melakukan pelaburan di Malaysia, Arab Saudi dan United Kingdom, selain perladangan di negara ini. Ia juga mempunyai ekuiti dalam Bank Islam Malaysia dan sektor minyak serta gas.

Pembelian sebidang tanah daripada 1MDB pada harga RM188.5 juta bagi tujuan membina sebuah menara kediaman membangkitkan kemarahan pendeposit Tabung Haji, dengan sesetengahnya bertindak mengeluarkan simpanan mereka dari cawangan di Shah Alam pada Khamis.

Pemimpin pembangkang mengatakan, Tabung Haji sanggup membayar lebih mahal dari yang dibayar 1MDB ketika pertama kali membeli tanah itu daripada kerajaan, menunjukkan ia satu tindakan 'bailout' untuk menyelamatkan 1MDB yang sarat menanggung hutang.

Pemimpin Umno, termasuk timbalan presiden dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, juga mengkritik perjanjian itu kerana umum mengetahui mengenai hutang 1MDB yang mencecah RM42 bilion itu.





##



bila pulak najib jadi penasihat Tabung Haji...pandai pandai pulak nak cover line suruh jual semula...masa pembelian asal di buat  dulu tak mau celita ...ape ngko pikir penyimpan tabung haji dan rakyat  boleh duduk diam dengan gelagat  ngko merompak rakyat sampai 1 mdb  rugi rm 42 billion...dan yang jadi mangsa...adalah KWSP ,tabung haji dan kini...apa lagi najib...telek lagi lubang burid bini mu mana lagi duit yang boleh ngko korek  ....sial....!!!

ngko yang memutar belit fakta...dah jelas dalam diam diam  ngko paksa tabung haji beli berlipat kali ganda...lepas tu dan kantoi....berlakon tak mahu kontroversilah inilah dan apa apa lah....dasar kaki kelentong...!!!

beruk boleh ngko tipu macam macai macai jadah di sabah tu...

kalau penjawat awam lelong aset kerajaan dengan harga yg rendah dikatakan satu kesalahan kerana merugikan kerajaan..surcaj..tatatertib.. ini jual tanah kerajaan/rakyat dengan harga yg sangat rendah kepada 1mdb apa tindakan? woi audit negara..sprm..tunggu apa lagi..?? akta sekarang tak ada cakap ke?

Jika PM tak faham apa itu bailout baik jangan jadi menteri kewangan. Sekarang bila rakyat dah meluat barulah nak kata TH akan jual tanah tersebut dengan harga lebih tinggi walhal dalam pelan asal tiada disebut nak jual, cuma nak buat kondo mewah sahaja.


Kalau bukan bailout, ngapa TH beli senyap2. Ngapa sanggup bayar terlampau mahal utk tanah saiz ciput tu? Ngapa nafikan awal2 bila ditanya? Ngapa tak fikir perasaan pendeposit2 sebelum buat keputusan veto? Dgn wang banyak tu, takde ke alternatif lain utk pelaburan? Ngapa bayar FULL payement tergesa2. Ngapa tak amalkan transparensi dlm mengendalikan wang pendeposit? 1MDB ada kecairan wang tak utk bayar interest bank berikutnya? Dll.... Sebab tu la ramai yg kata bailout. Ok kalau bukan bailout, kita tengok siapa pula yg jadi mangsa lepas ni.


Datuk Seri Najib Razak boleh saja menafikan pembelian tanah 1MDB oleh Lembaga Tabung Haji pada harga RM188.5 juta bukannya satu tindakan menyelamat atau “bailout” .

Tapi dalam pemerhatian mata rakyat, Kuncu Datuk Seri dari 1MDB yang berjawatan dalam ahli lembaga pengarah TH telah memperalatkan TH untuk mengeluarkan wang tunai yang banyak dalam urusniaga yang tidak seimbang..

Soalan yang menjadi viral "Kalau TH sanggup bayar harga begitu tinggi untuk tanah kepunyaan 1MDB, apa alasan Kementerian Kewangan jualnya pada harga begitu murah kepada 1MDB dulu," Bolehkah DAtuk Seri menjawab selaku menteri kewangan ?

Apakah TH sudah dijadikan syarikat jualbeli tanah 1MDB, beli dengan harga mahal bila jual untung sedikit saja ? Sama-samalah kita tunggu dan lihat siapa yang akan membeli tanah TH yang berharga RM188.5 juta itu.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI