kelentong najib....GST tidak membebankan rakyat....tak payah jauh...beri satu contoh...barangan yang kena cukai 6% akan turun harganya sebanyak 6% ....kah kah kah...




KERAJAAN akan memastikan rakyat tidak terbeban dengan GST yang mula dilaksanakan esok.


PETALING JAYA – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, walaupun Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) menerima pelbagai kritikan, namun kerajaan sentiasa komited dalam memastikan pelaksanaannya tidak membebankan rakyat.

Menurut Perdana Menteri, semua pihak harus sedar bahawa objektif utama pelaksanaan GST adalah untuk mengukuhkan punca kewangan negara, dan akhirnya dapat memastikan pembangunan yang lebih efektif untuk kemajuan negara serta kebaikan rakyat.

“Tujuan sebenar kita laksanakan GST bukan untuk bebankan rakyat. Kita laksanakan GST dengan kaedah meminimumkan beban rakyat. Tak pernah mana-mana negara bagi banyak zero-rated dan pengecualian GST seperti yang kita berikan.

“Ini menunjukkan kerajaan benar-benar berhasrat untuk tidak membebankan rakyat. GST akan kita laksanakan dengan kaedah tidak menyusahkan rakyat, di samping menambah hasil negara. Ini adalah untuk kebaikan rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada Majlis Perjumpaan Perdana Menteri Bersama Warga Kastam di Dewan Serbaguna Jabatan Kastam Diraja Wilayah Persekutuan di sini semalam.

Selain itu, dari segi makronya, Najib berharap pengukuhan punca kewangan negara melalui sistem percukaian tersebut dapat membantu meningkatkan rating yang lebih positif, serta menambah keyakinan dunia tentang cara Malaysia menguruskan ekonomi.




##



meh sini baca...kalau melebong  rakyat no 1 ...


Bagaimana GST akan susahkan hidup rakyat


Tidak syak lagi. Lebih parah lagi kepada golongan berpendapatan rendah. Bandingkan harga cukai SST pada kadar 10% dan harga barangan pada kadar 10%. Tentunya harga akan mengalami inflasi iaitu dari RM156 ke paras RM171.60.

Sebab itu kerajaan akan cuba memulakan dengan kadar GST 5% atau 6% untuk memujuk rakyat menerimanya tetapi pengalaman semua negara yang mengenakan GST kadar akan dinaikkan dalam waktu terdekat. Berapa banyak yang dapat ditambah akan tergantung kepada kadar GST dan kecekapan mengendalikan sistem cukai baru yang sangat rumit ini.

Benar Najib akan menambah pendapatan, tetapi apakah beliau sanggup mengorbankan kesejahteraan rakyat teramai dan keupayaan serta kuasa membeli rakyat dikekang dengan inflasi yang pasti akan berlaku?


kesimpulannya GST  adalah kencing rakyat dari najib....

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI