aplikasi waze google membahayakan polis, kata ketua jabatan polis los angeles




Aplikasi Waze  yang Google baru diambil alih  boleh menimbulkan bahaya kepada polis kerana keupayaannya untuk mengesan lokasi mereka, kata Ketua Polis Los Angeles dalam surat kepada Ketua Pegawai Eksekutif syarikat teknologi ini.

Menurut Ketua Polis itu lagi , dokumen Charlie Beck dihantar kepada Ketua Pegawai Eksekutif Google Larry Page pada 30 Disember lalu , orang awam menggunakan  istilah "tidak sengaja"  dalam komuniti Waze sebagai "peninjau mereka untuk lokasi pegawai polis".

Waze adalah trafik dan navigasi aplikasi yang  mana pengguna menyumbang maklumat kepadanya untuk berkongsi maklumat jalan di  masa nyata.

Beck berkata penembak dalam  kes  pembunuhan baru-baru ini   yang  melibatkan kematian dua orang pegawai polis New York telah menggunakan perisian Waze untuk mengesan lokasi polis.

"Saya bimbang mengenai keselamatan pegawai-pegawai penguatkuasa undang-undang dan masyarakat, dan potensi untuk produk Waze anda  disalahgunakan oleh mereka yang mempunyai niat jenayah membahayakan pegawai polis dan masyarakat," kata surat itu.

Ismaaiyl Brinsley, 28, membunuh pegawai polis Wenjian Liu dan pasangannya Rafael Ramos pada Disember  lalu ketuika  mereka duduk di dalam kereta peronda  mereka.

Waze menolak dakwaan tersebut, dengan alasan bahawa penggunaan  itu dialu-alukan oleh banyak agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang.

"Kami kaji  isu ini  sangat  mendalam  berkaitan  tentang  keselamatan dan bekerjasama  dalam perkongsian  maklumat  dengan NYPD serta  polis dan jabatan pengangkutan lain di seluruh dunia untuk membantu majlis perbandaran  memahami apa yang berlaku di bandar-bandar mereka dalam masa nyata. Hubungan ini dapat menjaga orang awam  dalam keadaan  selamat, dan menggalakkan tindakan kecemasan lebih cepat  serta membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas, "kata jurucakap Waze Julie Mossler.

"Rakan  Polis pula menyokong Waze dan ciri-cirinya, termasuk laporan kehadiran polis, kerana kebanyakan pengguna cenderung untuk memandu lebih berhati-hati apabila mereka percaya penguatkuasaan undang-undang adalah berdekatan."

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI