elak motor meragam lepas lama tak dihidupkan...ini tipsnya



SUDAH lumrah untuk warga kota terutama kaum lelaki memiliki motosikal untuk kegunaan harian meskipun mempunyai kereta untuk mengelak kesesakan lalu lintas, menjimatkan belanja dan sebagainya.

Apabila pulang bercuti bagi menyambut lebaran di kampung, biasanya motosikal akan ditinggalkan di rumah dalam tempoh agak lama.

Selepas lama tak dihidupkan, kadangkala motosikal boleh meragam tatkala mahu digunakan semula.

Di bawah adalah tip untuk mengatasi masalah tersebut:




1) Jika mahu meninggalkan motosikal dalam tempoh lama, luangkan sedikit masa untuk memastikan motosikal dalam keadaan bersih dan kering. Langkah ini bagi mengelak karat di mana-mana bahagian.

2) Isikan tangki motosikal dengan minyak yang penuh atau kalau tidak, pastikan ianya benar-benar kosong. Hal ini bagi mengelak berlakunya karat kerana proses penguapan petrol apabila motosikal ditinggalkan dalam tempoh lama.

3) Parkir motosikal di tempat yang terhindar daripada panas dan hujan seperti dalam garaj.



4) Sebaiknya cabut dulu bateri motosikal dan simpan di tempat yang kering dan bersih.

5) Parkir motosikal gunakan topang ganda. Alaskan dengan kayu pada permukaan tayar yang menempel ke lantai untuk mengelak tekanan yang boleh membuat angin tayar cepat berkurang.

6) Kunci motosikal kemudian tutup menggunakan kain pelindung.



7) Bila ditinggal lama, minyak pelincir motosikal akan turun ke bahagian bawah enjin. Saat menghidupkan semula enjin nanti, jangan terus menderumkan enjin atau membuka gas terlalu besar. Sebaiknya hidupkan enjin dengan menggunakan starter kaki (kick starter) untuk mengurangkan kerja dinamo starter dan bateri.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI