kapal persiaran terbalik bencana terburuk di China sejak 1948




JIANLI, China – Seramai 396 orang disahkan terbunuh selepas sebuah kapal persiaran terbalik di China sekali gus menjadikan ia bencana kapal terburuk dalam tempoh hampir 70 tahun, kata media tempatan semalam.

Seramai 456 penumpang dan krew yang berada di atas kapal Eastern Star, namun hanya 14 orang terselamat dengan kebanyakan mangsa merupakan pelancong berusia 60 tahun ke atas.

Kapal tersebut terbalik sebelum karam di Sungai Yangtze akibat ribut pada lewat Isnin lalu.

Jumlah kematian meningkat melebihi 200 orang selepas pasukan penyelamat mengapungkan kapal tersebut kelmarin dan menemui banyak mayat terperangkap di dalamnya.

Agensi berita Xinhua meletakkan jumlah kematian kepada 396 orang pada pukul 5 petang waktu tempatan semalam.

Keadaan itu menjadikan ia satu bencana kapal paling buruk sejak 1948 apabila hampir 4,000 orang yang berada di atas kapal SS Kiangya terbunuh selepas karam berhampiran bandar di Shanghai.

Stesen penyiaran CCTV berkata, para penyelamat dilihat bertungkus-lumus untuk membawa keluar mangsa sepanjang malam. Dianggarkan lebih 3,400 anggota tentera dan 1,700 polis terlibat dalam operasi menyelamat.

Sebanyak 46 orang masih hilang, tetapi jurucakap kerajaan berkata, kemungkinan untuk menemui mangsa yang terselamat sangat tipis.

Laporan saksi mengatakan, kapal sepanjang 76.5 meter dengan berat 2,200 tan itu terbalik dalam tempoh kurang seminit selepas dilanda ribut.

Kapal tersebut dikatakan telah melanggar peraturan keselamatan dua tahun lalu, menurut notis daripada Biro Maritim Nanjing.

Dalam pada itu, seorang waris mangsa memberitahu, pihak berkuasa lambat menyalurkan maklumat dan kekurangan akses untuk ke lokasi kemalangan.

“Kami datang dari jauh, namun tiada apa yang dapat dilakukan kecuali menunggu,” kata Jin Weifeng dari Shanghai yang kehilangan ibu mertuanya, Wang Shuisheng dalam tragedi itu.


About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI