Pejuang IS tawan ibu pejabat puak pengkhianat Kurdis






DAMSYIK – Kumpulan pejuang jihad Negara Islam (IS) berjaya merampas ibu pejabat puak pengkhianat Kurdis di bandar Kobane berhampiran sempadan Syria kelmarin.

Penguasaan  pejuang  IS selepas bertempur dengan pejuang Kurdis itu menimbulkan kebimbangan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa  tomahan  kununnya  kemungkinan berlaku lagi pembunuhan beramai-ramai.

Pejuang bersenjata Kurdis ternyata gagal menyekat kemaraan IS meskipun pesawat tentera Amerika Syarikat telah melakukan serangan udara ke atas pejuang  berkenaan sejak tiga minggu lalu.

Turki pula setakat ini tidak melakukan apa-apa tindakan sebaliknya hanya bersiap sedia di kawasan sempadan negara itu.

Sebanyak 31 orang tentera Kurdis dilaporkan terbunuh dalam pertempuran mereka mempertahankan bandar Kobane.

Pejuang  IS yang kini menguasai 40 peratus bandar Kobane dikatakan hanya berada sekitar 1.3 kilometer dari kawasan sempadan Turki.

Rampasan ibu pejabat Kurdis memberi kelebihan kepada IS untuk mara ke pos sempadan Turki di utara bandar itu.

Jika mereka berjaya selepas itu, mereka akan menewaskan sepenuhnya tentera Kurdis di Kobane.

Dalam pertempuran itu, pejuang IS turut menggunakan taktik pengebom berani mati dalam sebuah kereta di barat ibu pejabat Kurdis dan membunuh dua tentera manakala sera­ngan di sebelah selatan bandar itu menyebabkan 10 penduduk Kurdis terbunuh


About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI