bandar kobane sempadan turki jatuh ke tangan pejuang ISIL ,pengkhianat kurdis bertempiaran lari



SEKUMPULAN penduduk Kurdis mencari perlindungan di sempadan Turki selepas militan IS menawan sebahagian bandar Kobane kelmarin.

.KOBANE – Kumpulan Pejuang  Negara Islam (IS) berjaya menembusi pertahanan Kobane kelmarin dan menawan tiga daerah di bandar berkenaan selepas satu pertempuran sengit dengan pejuang Kurdis.

Kobane yang terletak berhampiran sempadan Turki menjadi lokasi pertempuran sengit antara pejuang IS dengan pejuang Kurdis yang mendapat sokongan serangan udara tentera bersekutu yang diketuai Amerika Syarikat (AS) dan beberapa negara Arab.

Pejuang  IS melancarkan serangan baharu selepas mengepung dan mengebom bandar berkenaan selama tiga minggu.

IS berjaya menguasai tiga kawasan selepas pertempuran sengit dengan pejuang Kurdis yang mempertahankan bandar itu kelmarin.



Mereka (IS) menawan kawasan industri, Maqtala al-Jadida dan Kani Arabane di timur Kobane selepas bertempur dengan pejuang Kurdis yang kekurangan anggota dan senjata.

Pertempuran tercetus di jalan-jalan raya dan bangunan kediaman menyebabkan ribuan penduduk melarikan diri ke sempadan Turki.

Seorang pegawai Kurdis di Kobane, Mustafa Bali pula memberitahu, mereka telah mengarahkan semua orang awam supaya meninggalkan bandar berkenaan.

Sebelum ini seorang jurugambar agensi berita AFP melaporkan melihat dua bendera IS berkibar di timur Kobane selepas kumpulan itu menawan Bukit Mishtenur.

Pejuang Kurdis sebelum ini dilihat terdesak untuk mempertahankan bandar berkenaan sehingga terpaksa menggunakan taktik pengebom berani mati.

Seorang pejuang Kurdis wanita dilaporkan meletupkan dirinya di satu posisi IS di timur Kobane pada Ahad lalu menyebabkan beberapa pejuang  IS  maut.



About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI