gaget penyebab gejala antisosial



Jika ditanya pelajar apakah saat paling dinanti, pasti tanpa berfikir panjang mereka akan menjawab musim cuti persekolahan. Apatah lagi cuti akhir tahun, menyebabkan ramai pelajar tersenyum sampai ke telinga.

Yang menjadi persoalan, bagaimana pelajar di luar sana memanfaatkan masa lapang di waktu terluang ini? Adakah ia memberi manfaat atau mengundang mudarat? Alhamdulillah, ramai ibu bapa mengambil pelbagai langkah untuk memanfaatkan masa lapang anak mereka dengan aktiviti berfaedah.

Tidak kira sama ada melancong bersama keluarga ke pelbagai destinasi dalam atau luar negara, selain ada juga memasukkan anak ke pelbagai kem motivasi dan agama.

Pasti akan ada pelajar mengambil masa terluang ini mencari wang saku dengan membantu ibu bapa berniaga atau membuat perniagaan sendiri secara kecil-kecilan.

Namun, tidak kurang juga pelajar mendapat mudarat kesan cuti sekolah yang panjang ini.

Mengapa dikatakan mudarat? Kerana masa lapang yang terluang tidak dimanfaatkan dengan aktiviti berfaedah, sebaliknya dipenuhi dengan aktiviti yang tidak memberi apa-apa kepada diri mereka.

Sejak tiga hingga empat tahun lalu iaitu apabila pelbagai gajet canggih diperkenalkan dalam pasaran, tidak dapat dinafikan masyarakat pelbagai peringkat usia mendapat manfaat daripadanya.

Semuanya umpama di hujung jari, tekan saja pasti bakal ketemu apa yang dicari.
Namun, tidak dapat dinafikan gajet ini sebenarnya banyak meragut nilai positif dalam diri manusia.

Di mana saja kita melihat orang sibuk dengan gajet canggih mereka, termasuk di kalangan pelajar.

Namun mengecewakan apabila pelbagai perisian dalam gajet melalaikan mereka dengan aktiviti tidak berfaedah.
Dewasa ini, kanak-kanak seawal umur dua tahun sudah mengenal gajet canggih ini.

Tidak keterlaluan jika dikatakan, ramai kanak-kanak mengenal pelbagai ‘game’ di dalam gajet ini berbanding mengenal huruf di dalam al-Quran.

Malah, kebanyakan kanak-kanak dan remaja sekarang dilihat terlalu asyik dengan gajet mereka.

Bermula daripada celik mata hinggalah sebelum mata terlena, mata asyik tertumpu dengan gajet bagai tidak mengenal erti jemu.

Lebih menyedihkan apabila sifat fanatik dengan gajet ini akhirnya mengundang gejala kurang sihat yang dikenali sebagai ‘antisosial’.

Jika dulu, antisosial dikenali sebagai ‘kera sumbang’ kerana hanya terperuk di dalam rumah dan tidak bergaul dengan orang lain.

Namun kini, ia berulang kembali, tetapi dengan sedikit penambahan konsep baru iaitu terperuk dengan gajet siang dan malam.

Panggilan ibu tidak lagi diendahkan, apatah lagi jika ada tetamu hadir ke rumah, kadangkala langsung tidak disapa kerana terlalu asyik bermain dengan gajet.

Tidak mustahil satu hari nanti anak atau remaja masa akan datang ini bersikap ‘antisosial’.

Lebih membimbangkan kita atau ibu bapa tidak tahu apa yang mereka simpan di dalam gajet mereka.

Dengan pelbagai aplikasi yang canggih, tidak mustahil sesuatu yang tidak bermoral mungkin disimpan secara rapi tanpa dapat dikesan dengan mudah.

Tidak hairan jika sebilangan remaja umpama tidak mengenal erti segan silu.
Natijahnya dapat dilihat lambakan video remaja bersama pasangan kekasih yang merakam video mesra mereka dan tanpa segan silu memuat naik di Internet yang membolehkan jutaan manusia menontonnya.

Sesuatu yang baik itu kadangkala boleh juga mengundang pelbagai aspek negatif jika tiada pemantauan orang dewasa serta disiplin yang diterapkan terhadap kanak-kanak dan remaja ini.

Jangan sehingga sudah terpalit malu, baru kita sibuk nak memantau aktiviti anak kita.

Insya-Allah, sama-sama saling ingat mengingatkan.

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI