kerajaan pemalas yang kerjanya merompak rakyat...GST di kenakan terhadap Caj Perkhidmatan Perbankan Dalam Talian...!!!



GST atau Cukai Barangan dan Perkhidmatan akan mula dilaksanakan di Malaysia bermula 1 April ini, dan ia bakal memberikan kesan terhadap sejumlah perkhidmatan yang ditawarkan di pasaran pada hari ini. Perkara ini turut meliputi arena perbankan – sama ada di cawangan ataupun secara dalam-talian.

Untuk perbankan, GST akan dikenakan terhadap caj perkhidmatan yang dikenakan oleh bank, dan bukannya terhadap amaun yang digunakan.

Berkongsi mengenainya, Maybank memberikan contoh mengatakan pemindahan wang antara akaun bank Maybank melalui Maybank2U adalah percuma dan tiada caj perkhidmatan – maka tiada kesan GST terhadapnya. Sebaliknya, untuk pemindahan wang ke akaun bank lain, biasanya caj perkhidmatan dikenakan – sekitar RM1 (atau RM2), dan caj GST akan dikenakan terhadapnya, menjadikan pengguna perlu membayar sebanyak RM1.06 (atau RM2.12) untuk sesuatu transaksi antara bank berbeza.

Perkara sama juga untuk bayaran bil yang biasanya mempunyai caj perkhidmatan. Jika perkhidmatan perbankan dalam-talian yang anda gunakan sebelum ini tidak mengenakan sebarang caj perkhidmatan sebelum ini, maka ia akan kekal sebegitu dan tiada caj GST akan dikenakan terhadapnya.

Dalam contoh lain, caj GST juga turut dikenakan terhadap caj perkhidmatan untuk transaksi di kaunter bank. Sebagai contoh, untuk bayaran PTPTN melalui kaunter bank akan dikenakan caj sebanyak RM2 dan pengguna akan dikenakan GST sebanyak 6%, menjadikan mereka perlu membayar sebanyak RM2.12 selepas ditambah GST.


sinar

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI