batu raksasa yang tidak bergolek

















Sebuah batu besar menarik perhatian para pelancong yang berkunjung di Mahabalipuram , India . Keanehannya adalah batu tersebut dapat berdiri tegak dengan kedudukan yang seharusnya membuatnya terjatuh bergolek .

Batu itu dikenali dengan nama Butterball Krishna dengan diameter 5 m . Kedudukannya bertenggek selesa di tanah condong yang gersang tanpa tumbuhan , seolah - olah melawan hukum fizik . Menurut mitos masyarakat Hindu kedudukan itu dikaitkan legenda Dewa Krishna yang berusaha mencuri mentega dari dalam balang milik ibunya .

Kedudukan batu yang aneh itu lantas jadi popular di kalangan pelancong yang berkunjung di Mahabalipuram . Bayangan yang dihasilkan batu itu sering digunakan untuk berteduh meskipun bahaya menanti jika batu tersebut jatuh di atas kepala .

Kanak - Kanak juga kerap menggunakan tanah condong itu untuk main gelongsor kerana tektsur tahah tersebut halus .

Mahabalipuram merupakan bandar kuno bersejarah yang digunakan pedangan pada zaman dulu berlabuh saat menuju Asia Tenggara .

Namun kini bandar tersebut hanya sebagai pelancongan di sekitar Chennai yang menawarkan tapak kuil , gua atau batu pahat . Mahabalipuram juga sudah ditetapkan sebagai Warisan Dunia UNESCO .

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI