turki bersubahat dengan pengkhianat kurdis dan imperialis amerika hantar askar tambahan perangi pejuang jihad negara islam ( ISIL) ?



LETUPAN besar akibat serangan udara tentera Amerika Syarikat berdekatan kedudukan militan IS di bukit Tilsehir di wilayah Sanliufa, Syria kelmarin.

BAGHDAD – Pihak berkuasa di wilayah Kurdis di sini akan menghantar 200 pejuang sebagai tambahan bagi membantu mempertahankan bandar Kobani, kata seorang jurucakap kelmarin.

Kedudukan bandar Kobani yang terletak di sempadan Turki itu kini dalam keadaan kritikal berikutan penguasaan oleh kumpulan pejuang Negara Islam (IS) di sebahagian bandar berkenaan.

Sejak sebulan lalu, pejuang Kurdis cuba bertahan di bandar itu dengan sokongan serangan udara oleh tentera pakatan yang diketuai oleh Amerika Syarikat.

“Anggota bantuan akan dihantar bagi menyokong pejuang yang ada dengan jumlah tidak melebihi 200 orang,” kata jurucakap kementerian yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Kurdis, Halgord Hekmat.

Katanya, mereka akan dilengkapi senjata automatik, mortar dan pelancar roket.

“Mereka akan masuk melalui Turki bagi membolehkan pejuang Peshmerga menguasai semula bandar Kobani,” katanya.

Sementara itu, Turki turut mengumumkan bahawa negara itu akan membenarkan rakyat Syria yang berada di negara itu masuk ke Kobani untuk membantu pejuang di bandar tersebut bertempur dengan pejuang  IS.

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan semalam berkata, Ankara akan menyertai 1,300 pejuang Tentera Pembebasan Syria (FSA).

About Unknown

GERAKAN HARAPAN BARU..PAKATAN HARAPAN RAKYAT...PUTRAJAYA DI TUJU..ISLAM DI SANJUNG...PAS FOR NOTHING..ISIL IMPIAN KU...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan

SEGALA KOMEN KOMEN DARI AKTIVITI DI SINI ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN ITU SENDIRI DAN KOMEN KOMEN DARI ADMIN HANYALAH BERBENTUK CADANGAN DAN BUKAN HASUTAN....ADA OTAK FIKIR FIKIRKANLAH ATAS PERTIMBANGAN DIRI SENDIRI